Tiistai ja VDAB-koulutuskeskus

Matka VDAB-koulutuskeskukseen oli hyvin näköiseni.
Suuret kiitokset ihmisten kielitaidoille, joille oli totisesti käyttöä kun liikuin. Neuvoja pitää uskaltaa kysyä ja täälläkin niitä saa todella helposti englannin kielellä.
Apuja kysellen pääsin oikeaan metroon ja oikealle asemalle.

Siellä kysyin lisää neuvoja, jotta löytäisin oikean osoitteen. Hän, jolta neuvoa kysyin katsoi osoitetta ja pyysi seuraamaan. Minähän seurasin ja sieltähän löytyi koulu, tosin väärä koulu. Kävely takaisin lähtöpisteeseen ja uudet suuntimat. Sitten oli hiukan sähläystä seuraavan kulkuneuvon, eli sähköpotkulaudan kanssa. Sillä pääsikin oikeaan osoitteeseen, mutta sitä ei saanut pysäköidä sinne. Potkulauta piti palauttaa takaisin lähtöpisteeseen ja kävellen sitten oikeaan osoitteeseen.
Kannattaa siis varata hiukan aikaa myös vastoinkäymisille, kun liikkuu aikataulujen mukaan oudossa ympäristössä.

VDAB-koulutuskeskukseen saavuin kuitenkin lähes ajallaan ja siellä minua oli vastassa ..
Ensin otimme kahvit mukaan oppitunnille, joka oli jo käynnissä kun saavuin paikalle.

Opiskelijoita kiinnosti kovasti Suomen sää, joka tuolloin oli -20 astetta. Brysselissä oli heidän mielestään kylmä, vaikka siellä olikin 5 lämpöastetta. Paljon muitakin kysymyksiä heräsi, kun opettaja näytti googlen karttapalvelun kautta Euroopan kartan. Kokoerot olivat oppilaille hämmentäviä.

Opetuksen aihe oli työnhakukanavat sosiaalisessa mediassa. Se oli tuttua, mutta mielenkiintoista aihetta. Pystyin joten kuten seuraamaan opetusta, kun kääntelin ydinsanat Google translaten kautta. Opetuksessa käytiin läpi persoonallisten ominaisuuksien esille nostamista positiivisessa valossa.

Opetuksessa muistutettiin, että nykyään 75% työpaikoista saadaan sosiaalisten medioiden kautta.

Kathleen oli etänä vetämässä opetusta google meet:n kautta. Hän oli ns. pääopettaja ja paikalla olleet tukivat opetusta havainnollistamalla Katheelnin opettamista mm. kirjoittamalla ja piirtämällä taululle. Opetus näytti dynaamiselta ja oppilaat seurasivat opetusta hyvin keskittyneesti.

Oppituntien tauolla siirryin Katrien oppitunnille, jossa käytettiin googlen glassroom-sovellusta opetuksessa. Oppilaat tekivät parityöskentelynä tehtäviä ja sitten purkivat työnsä tulokset taululle kiinnittämällä tehtävään sopivat paperit tauluun magneeteilla.

Katrien oppilaidensa keskellä, toinen oikealla.

Oppitunnin jälkeen oli ruokatauko, jossa keskusteltiin työstä ja siitä kuinka oppilaat ohjautuvat kouluihin. Belgiassa on oppimisen tasotestit käytössä, ei suoranaiset kielitestit vaan sellaiset testit joista käy ilmi sekä oppimismotivaatio että kyky oppia uusia asioita. Tämän perusteella heidät ohjataan eri oppilaitoksiin.

Ruokatauon jälkeen siirryin Jallohin ohjaukseen ja tarkoituksena oli nähdä, kuinka hän tukee eri luokkien oppilaita yksilöllisesti tietokoneasioissa. Eräänlaista keskitettyä tukiopetusta.
Mutta, koska taas kerran Covid-epidemia vaikuttaa tähänkin, niin hänelle ei tullutkaan yhtään oppilasta paikalle.

Tämän vuoksi, tai oikeastaan ansiosta, sain opastetun kierroksen oppilaitoksen työpajoihin. Niitä oli useita erilaisia, muun muuassa ihan aito ompelimo ja autokorjaamo. Näistä luokista ponnistetaan suoraan työelämään, ihan kuten meiltä Sillastakin.

Sitten lopuksi, oli vielä tapaaminen Ligo Brusseleers-järjestön ICT-päällikön kanssa.
Tapaaminen oli hyvin antoisa ja opettavainen.
Noin viisi vuotta sitten Ligo siirtyi Windows-ympäristöstä Googlen Chromebook-käyttöympäristöön. He kertoivat, että tämä monikymmenkertaisti tietotekniikan käytön opetuksessa, mutta samalla pudotti ICT-yksikön työmäärän murto-osaan aiemmasta.
Googlen käyttöympäristö on tehty niin yksinkertaiseksi, että se madaltaa opettajien käyttökynnystä valtavasti. Samalla Googleen muodostuu kuin itsestään valtavan suuri opetusmateriaalikirjasto.

Opettajilla on käytössään muutama media-valmentaja, jotka ohjaavat muita opettajia mm. opetusmateriaalin tuottamisessa, tekevät ohjeita ohjelmien käyttöön ja niin edelleen.
Hyvät ohjeet madaltavat kynnystä tietotekniikan käyttämiseen ja tukevat valtavan hyvin opetusta.
Näin suurta kokonaisuutta, johon kuuluvat kaikki Googlen omistuksessa olevat verkkoalustat, on hyvin vaikea selittää avaavasti.
Heidän asiakkaillaan on kuitenkin yleensä älypuhelin ja gmail-tili, joten tämä myös madaltaa oppilaiden kynnystä osallistua opetukseen. Opetuksen tueksi erilaisia harjoitustehtäviä on tarjolla niin valtava määrä, niin Ligolla itsellään kuin tietenkin Googlen Play-kaupassa.
Suurimpana ongelmana näen tässä järjestelmässä vain ”runsauden pulan” tarjonnassa.
Positiivinen ongelma tämäkin.

Päivästä tulikin ennakoitua pidempi, kun uutta tietoa oli niin paljon tarjolla. Päivä päättyi vasta 17.20. Sitten olikin paluu kaupan kautta takaisin hotellille.
ps. On taitolaji ajaa mukulakivetyksellä, ettei maailma tärise silmissä kivetyksen tahdissa 🙂