Els tuli minua vastaan hotellille maanantaiaamuna kello 10.00, täsmällisesti kuten oli sovittukin. Siitä kävelimme kuuluisan Manneken Pis:n ohi heidän oppilaitokseensa, joka kantaa nimeä Huis Van het Nederland. Oppilaitos on hieno nelikerroksinen rakennus, jossa koulutetaan maahanmuuttajataustaisille kieltä, kulttuuria sekä arjen taitoja. Koululla järjestetään myös mm. valvottuja kielikokeita, kansalaisuuden hakemista varten.
Aluksi pääsin Elien pitämälle oppitunnille. Oppitunnin aiheena oli sähköpostien kirjoittaminen ja lähettäminen. Seuraamani opetuksen perusteella ymmärsin, että kaikki kuusi opiskelijaa olivat jo aiemmin tutustuneet sähköpostin käyttöön. Nyt aiheena oli kohtelias ja ystävällinen viestien kirjoittaminen ja niihin vastaaminen belgian kielellä.
Oppilaat, jotka olivat kaikki aikuisikäisiä, kirjoittivat toisilleen viestejä.
Opetusta kesti tunnin verran, koska menin hiukan myöhässä paikalle. Oppitunnin aikana oppilaat lähettelivät tervehdyksiä toisilleen. Oppilaita Elien tunnilla oli kuusi. Korona-aika on vienyt heiltäkin oppilaat eristyksiin ja luokkakoot ovat pienentyneet heilläkin.
Tuon tunnin jälkeen oli ruokatauko. Sain ruokailla opettajain huoneessa, take away eväitäni ja samalla keskustella arjen asioista yleisellä tasolla.
Iltapäiväksi pääsin seuraamaa Rik:n opetusta. Rik opettaa median käsittelyä ja tällä kertaa aiheena oli valokuvan lisääminen liitteenä sähköpostiin.
Aloin ymmärtämään opettajien ja ennen kaikkea oppilaiden haasteita uuden oppimisessa.
Oppilaiden pitää samalla oppia uutta kieltä sekä uutta tekniikka. Kielioppi ja sanat ovat hakusessa, niin kuinkas käytätkään tietokonetta. Valikossa on tekstit oudolla kielellä.
Rik käytti valtavan hienosti tuttuja esineitä esittäessään mitä tapahtuu kun tietokoneelle tallennetaan internetistä valokuvan. Hän selitti että kirjahyllyn paperit on internet ja pöydällä oleva arkistomappi on tietotokone. Hän otti yhden paperin hyllystä ja laittoi sen mappiin. Sivusta seurasin, kuinka lamppu syttyi oppilaiden mielessä.
Sama asia toisin päin, kun mappiin tallennettu kuva liitettiin paperiliittimellä lähtevään kirjeeseen. Liite, siinä se on kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Oppitunnilla oli vain kaksi oppilasta, joten Rik:llä oli aikaa paneutua kunnolla opettamiseen ns. kädestä pitäen. Haasteet kasvaa suoraan verrannollisesti siihen nähden, kuinka monta luku- ja kirjoitustaidotonta oppilasta luokassa on seuraamassa opetusta.
Huikean käytännönläheistä työtä.